Rabu, 26 Mei 2010

Aktiviti Di Office Hari Ini



Salam.


Sebelum pergi kerja


meja kerja :)

Pagi  serapan bersama kak sal..makan rawa tosey..
kompom tengahari lapar..tengahari pon menjelma dan ia.benar..
lapar..adoyai..hurm..piki2..piki..ha!!..


stok banyak tu! kemudian :


pergi ke destinasi impian untuk melaksanakan misi


sediakan bahan-bahan seperti diataslah
kemudiannye..



letak air panas mengelegak segelegaknye



tutup ye mangkuk ayun berisi megi ni ye puan-puan sementara  menunggu kembang



ala..buang la air dye..kan ni megi goreng
goreng ke?



kemudian chef nak tuang dalam pinggan seperti diatas ye da tu:




letakkan la bahan2 perencah segera yang memudaratkan kesihatan itu

kemudian makanleee
bila sudah kenyang hati menjadi riang..
kemudian kembali ke tempat asal dan:

mari mencekodeng bos..
sama ada beliau ada ke tak



dan tadi lapar lagi (malam) dan korek2 dapur adalah bahan-bahan untuk membuat ini:







Isnin, 24 Mei 2010

Susah Nak Tidur



Salam

Hari ini mari kita bercerita tentang payahnya hendak tidur..ya itu dialami oleh pupel..hampir setahun jugala mengalami masaalah ini semenjak berpindah ke rumah baru..semua ini sangat menekan pupel taw.

Tidur pupel mula jadi tak berkualiti..(pinjam tidur boleh???) dan kemudian keadaan ini berluas-luasa..lagi-lagi apabila saya tidur dibilik pupel sendiri (dulu tidur gan yan :)) dan sekarang pupel mengalami masaalah ini semakin serius.  Selalunya mata yang sangat jahat hanya melelapkan ketika pagi menjelma.

Kemuadian pupel cari tahu apa sebenarnya masalah pupel. Akhirnya puas godeh google..kuar maklumat ini:


Insomnia


Gangguan Tidur Waktu Malam.

Apa itu insomnia?Insomnia, membabitkan beberapa ciri berikut seperti:
Ia merupakan sejenis gangguan tidur di mana kualiti tidur seseorang terjejas atau menghadapi masalah tidur.

Tahap insomnia
Ringan
- Berlaku dalam tempoh beberapa hari, fungsi harian hanya sedikit atau langsung tidak terjejas.
Sederhana
- Ia berlanjutan kurang dari sebulan, menjejaskan fungsi harian, disertai rasa letih dan mudah tersinggung.
Kronik
- Masalah sukar tidur yang berlanjutan lebih sebulan, sekali gus menjejaskan fungsi harian. Individu terbabit akan berasa gelisah, mudah tersinggung, letih dan bimbang.

* Sukar untuk mula tidur 
(dianggap sebagai permulaan insomnia)
* Mudah tidur, kemudian terjaga dan tidak boleh tidur semula 
(kronik insomnia)
* Mudah tidur, tetapi terjaga setiap satu jam dan tidak boleh tidur 
(fragmented sleep)


TIP (Homemaker bagitau!)
* Mempelajari teknik merehatkan mental dan fizikal
* Tidur pada waktu yang sama pada setiap hari
* Elakkan tidur pada waktu tengah hari
* Melakukan senaman dengan kerap
* bergantung kepada sesetengah individu, elakkan minuman yang merangsangkan otak seperti kopi atau teh pada lewat petang atau malam
* Jangan merokok
* Belajar menangani tekanan
* Pastikan persekitaran bilik tidur selesa untuk tidur.


Khamis, 20 Mei 2010

Isnin, 17 Mei 2010

Cameron Highlands





























Selamat Hari Guru

Salam


Alhamdulilah setelah sekian lama mengkrusukan diri akhirnya aku berjaya pulang dengan membawa  badan yang sakit2 di segala tempat.. dan sekembalian aku  ke kampung adalah untuk mengurut badan ini.. kemudian menyambut sedikit awal bufday aku 









semasa berkursus aku terlupa benar untuk mengucapkan SELAMAT HARI GURU kepada kakak aku yang sekarang sibuk ber IRO TATANEGARA.. hikhik..semoga selamat..dan agaknye pasti selamat kerana beliau sedang berbadan dua dan pasti ada pengecualian yang berlaku..

tak lupe kepada guru-guru yang pupel hormati mengajar dan mendidik aku. tak tertinggal pensyarah2 yang juga merupakan guru-guru yang tak lelah2 mengajar aku yang agak bebal lebey-lebey lagi ketika menguris trengkas.. shorthand yang payah itu.. serupa cacing sahaja bila  menguris..kemudian bile ingin menterjemah..kompem tak faham.. alhamdulilah..naseb baek tak guna  ketika kerja.. (bersyukur..puh puh..amin)

kemudian istimewa buat guru2 tersebut yang sentiasa terlekat dibenak fikiran:

SEKOLAH TADIKA KEMAS KAMPUNG SG GERSIK
-> CIKGU WAHDAH
ini cikgu yang mengajar pupel mengeja perkataan CILI sehingga pandai kerana jika tak geti mengeja pupel tidak akan diberi makan seperti kawan2 laen..dan aiseymen..

SEK KEB ORANGKAYA ALI SG BALANG MUAR JOHOR
-> CIKGU ZAHARAH
wah pasti ingat dengan cikgu bahasa melayu yang suke sangat memberikan hadiah, memberikan utang kepada aku  untuk membeli barang-barang A.L.O.N.G (ala yang femes2 dulu) kemudian cikgu ini rajin  membeli nasi lemak yang aku  jual kat sekolah (mula meniaga sejak kecil da..) hehehe..kemudian cikgu ini suke menyuruh aku  membuat latihan karangan dengan cara menyalin karangan.  tapi aku  suke amat dengan cikgu ini kerana dye sangat baek walaupon garang2 ketika marah..dan paling besh semangatnye untuk mengajar kami biarpun beliau sakit teruk.

SEK MENENGAH KEB PEKAN BARU MUAR JOHOR
-> CIKGU NGATIMAH
alahai..sangat garang ini cikgu, mengajar seni2 kepada pupel ketika tingkatan 2.. oleh kerana aku  berminat dengan seni..alhmdulilah pasti bebas dari hukuman namun sakit juga terkena balingan dasyat pemadam papan hitam dimuke aku  dulu..hebat..

-> MR KHOO
hahaha.. aku  benci dengan ini cikgu..selalu buat malu pupel ketika di kelas..mentang2 aku bodoh dalam orang puteh..tapi tak pe..dye buat aku  pandai menyanyi lagu QUE SERA SERA.hehe..ingat lagi ketika beliau kemalangan..aku  happy gile..hikhik.. dengar kata beliau telah garang sejak dari azali lagi..kakak2 dan abg2 aku  pernah juga berhadapan dengan situasi cam tu masa sekolah dulu.

->CIKGU ZAITON
beliau cikgu lelaki yang lembut2..tapi sangat garang..mengajar seni juga..aiyark..jangan sebut tak bawa kaler air..mati sume kena..pembaris, duster..kapur..semua menda depan mata boleh mendapat dimuke..

SEK MEN KEB SERI MENANTI MUAR JOHOR
-> CIKGU MAT LAT..
lupe sangat nama sebenar beliau..mungkin norainoon..mungkin la.. beliau mengajar aku tentang ekonomi..dimana apabila minyak petrol naek, permintaan kepada kereta akan berkurangan dan begitu sebaliknye..juga mengajar perdagangan..ini cikgu sangat garang dan pedas apabila menegur..penah aku  baring2 manja melentokkan kepala  diatas meja dan beliau dengan selambeknye berkata
"hai mas..penat sangat ke? ade konsert malam tadi??"

hai cikgu..kerana kata2 anda itu..aku berjaya mendapat A yang banyak untuk subjek cikgu..dan terima kaseh untuk rm10 yang diberikan..hehehehe :)

-> CIKGU TAHIR..
HA..cikgu ini lembut2 juga..mengajar aku  seni..wah lembut2 pon garang doe..pergggh.. ade sekali aku menjerit ke kawan yang berada dibangunan sebelah..tanpa disedari.. segumpulan fail yang tebal dihentak ke kepala aku .aduihhhh..rupanye kerja cikgu tahir dan beliau dengan selambek berkata

"molek beno anak dara terpekik2 macam orang gile..tak malu ke??"

hamek ko sebiji..noneng kepala  seminggu..

->CIKGU GABAN
alamak nama beliau seperti hero2 supehero la..tapi beliau wanita yang tiada berkawen lagi (mungkin  sehingga sekarang maseh membujang).. sangat garang..selalu perambat budak2 lelaki..tetapi memiliki hati yang sangat baek..aku  sayang cikgu ni..cikgu ini yang mendekatkan aku  dengan dunia nyanyian..aku bersama-sama beliau menyertai macam2 pertandingan peringkat negeri dan daerah (biarpon tak menang)..hehehhe..tapi semangat cikgu ini yang aku  agungkan.

untuk semua guru-guru :


"SELAMAT HARI GURU 
UNTUK SEMUA WARGA PENDIDIK"






 

COPYRIGHT © 2012 RESERVED TO Pupeliyana Official Blog |DESIGNED BY ARIF